Jak być może zauważyliście na polskim rynku mamy dostępnych mnóstwo „stejdzów” i „pakietów mocy” dla silników 2.0. Nikogo już nie dziwią „setupy” na 400 czy 450+ KM i większość firm tuningowych, specjalizujących się w autach z grupy VAG, ma takie rozwiązania w swojej ofercie od dość dawna. Równocześnie zaobserwować możemy, że o ile chętnie ustawiamy się w wyścigu po „konie mechaniczne” to zapominamy o tym, że „te” konie mechaniczne powinniśmy móc poskromić i skoro nasze „7R” przyśpiesza już lepiej niż poprzednie generacje Porsche 911, to równie skutecznie, co one, powinno móc się zatrzymać. W następnych akapitach postaram się Wam przybliżyć temat układu hamulcowego montowanego fabrycznie w MQB, zaś w kolejnych wpisach przedstawię Wam co możemy zrobić by polepszyć skuteczność fabrycznego zestawu hamulcowego oraz co zrobić gdy „fabryka” to za mało.

Na początek, zacznijmy od zacisków – tutaj mamy dość klarowną sytuacje. Po za Audi RS3,TTRS, TTS i pakietem specjalnym Seata „Cupra Performance Pack” do dyspozycji mamy wyłącznie zaciski jednotłoczkowe i to zarówno na przedniej jak i tylnej osi!. Nawet limitowane wersje takie jak Golf Clubsport S czy ciężkie Arteony z silnikami o mocy 280KM mają wspomniane zaciski jednotłoczkowe. Trzeba przyznać, że ten fakt budzi lekki niesmak, szczególnie gdy spojrzymy, co jest instalowane w np. konkurencyjnych „Hot hatch” dostępnych na rynku.

Na pocieszenie warto jednak wspomnieć o pakiecie „Cupra Performance Pack”. W skład pakietu przygotowanego przez Seata, wchodzą zaciski czterotłoczkowe produkcji Brembo (znane z poprzedniej generacji TT RS – 8J). Pakiet ten można domówić jako jedną z opcji dostępnych dla Seata Leona Cupra. Kolejnymi wyjątkami są 4-tłoczkowe zaciski hamulcowe (Contiteves) montowane na przedniej osi w Audi TTS oraz 8-tłoczkowe (Brembo) w Audi RS3 i TTRS. W przypadku RS3 mamy też możliwość doposażenia auta w „hamulce ceramiczne”.

W przypadku klocków hamulcowych nasze auta z fabryki najczęściej wyjeżdżają uzbrojone w produkty ATE i TRW. Oczywiście samych klocków mamy już kilka kombinacji w zależności m.in. od zastosowanych tarcz hamulcowych na przedniej i/lub tylnej osi. Nie mamy tutaj żadnych spektakularnych produktów o których warto wspomnieć.

gti performnce-1

Na deser – tarcze hamulcowe. Tutaj kombinacji jest już mnóstwo – jak przystało na produkty grupy VAG. Na przedniej osi fabrycznie montowane są tarcze wentylowane o średnicy od 312mm do 340mm i grubościach od 25 do 30mm, ale i tutaj mamy kilka wyjątków:

  • tarcze na przedniej osi w Golfie Clubsport S oraz GTI TCR mają 340mm średnicy i 30mm grubości ale dodatkowo są one nawiercane (fot. powyżej).
  • w Audi RS3 na przedniej osi w standardzie otrzymujemy tarcze o wymiarach 370/34mm i opcjonalnie możemy zakupić pakiet Audi Ceramic – wymiary bez zmian
  • Cupra Performance Pack – dostępny jedynie w Seacie Leonie Cupra jako opcja, oparte są o tarcze Brembo o wymiarach 370/32mm.

W przypadku osi tylnej do dyspozycji mamy tarcze niewentylowane o wymiarach od 272/10 do 300/12mm oraz tarcze wentylowane 310/22mm.

Poniżej zestawienie, fabrycznie montowanych, tarcz hamulcowych w MQB.
Wszystkie tarcze są wentylowane chyba, że odnośnik mówi inaczej.

tarcze-v2-2

Na koniec warto wspomnieć o dwóch kwestiach: hamulec ręczny oraz płyn hamulcowy.

W zależności od auta występują różnice w sterowaniu hamulcem ręcznym. Spotykamy przede wszystkim hamulec ręczny sterowany elektrycznie (VW oraz Audi). W przypadku Seata Leona mamy do dyspozycji hamulec ręczny manualny lub automatyczny – zależnie od wersji i roku produkcji auta. W przypadku Skody Octavii mamy do dyspozycji wyłącznie manualny hamulec ręczny.

Jeśli zaś chodzi o płyn hamulcowy to według informacji jakie uzyskałem z bazy VAG, we wszystkich autach opartych na platformie MQB używany jest płyn DOT 4 o numerze
B 000 750 z końcówką od M1 do M9. Wspomniane końcówki określają jedynie objętość
sprzedawanych pojemników z płynem hamulcowym, np. B000750M1 to 0,25L, B000750M3 – 1L, a B000750M9 – 250L.

Płyn DOT 4 jest higroskopijny, co za tym idzie pochłania wilgoć z powietrza. Większa zawartość wody w płynie hamulcowym oznacza w efekcie spadek skuteczności hamowania oraz obniżenie temperatury wrzenia płynu hamulcowego. VAG zaleca wymianę płynu hamulcowego co maksymalnie 2 lata. Warto również pamiętać aby w przypadku zagotowania płynu hamulcowego (jazda np. na trackday`ach) wymienić płyn hamulcowy na nowy. Jeśli zaś często „wpadamy” na tor warto rozejrzeć się za płynem przeznaczonym do zastosowań torowych.

W kolejnym artykule [edit: tutaj] zajmiemy się wspomnianym na początku ulepszaniem seryjnych hamulców. Nie będzie to jednak sama teoria, w dalszych częściach całego materiału, przedstawię Wam relację z testów praktycznych wraz z pomiarami m.in. drogi hamowania czy elementów ekonomicznych takich jak zużycie tarcz. 

Zapraszam do zaglądania na
www.tuneandride.pl
oraz na FB:
tuneandride_wordpress
MQB Klub Polska